E probabil să nu-l mai
revăd niciodată, însă suflul de vitalitate pe care l-a adus existenţei mele m-a
învăţat că lumea nu e construită după tipare fixe unde primeşti totul de-a
gata. Uneori trebuie să ceri, să cerşeşti, să implori. Să te umileşti doar
pentru a nu cădea în capcana depresiei. Sunt conştientă că umilirea mi-a scăzut
gradul de umanitate, dar ce nu faci pentru a nu pierde iubirea aceea care te
macină? O transformi în pervertire a sufletului, într-un sex necontrolat, o
devorare de sentimente confuze din care crezi că nu există o altă cale de
ieşire decât împlinirea. E o himeră, o iluzie cu care îţi hrăneşti mintea şi
corpul. Să nu mai spun că până şi modul în care l-am cunoscut mi-a degradat
statutul de persoană integră, complexă. Era un artist căzut în anonimat, după
mai multe tentative eşuate de afirmare. Nici măcar operele lui, expuse într-un
garaj improvizat la marginea Parisului, destul de bune, după părerea mea, n-au
reuşit să-l facă să evolueze. A rămas în sfera lui animalică, de artist
neînţeles. Neînţeles de cine? Eu îl înţelegeam prea bine, dar uneori,
înţelegerea era oarbă. Nu vedeam decât ceea ce voiam să văd. Dincolo de el, de
masca pe care o purta în fiecare zi, nu puteam să văd nimic. Era sterp, la fel
ca unul dintre peisajele de stepă mâzgălit pe una dintre pânzele sale. L-am
cunoscut când aveam optsprezece ani neîmpliniţi. Nici nu devenisem încă femeie în
adevăratul sens al cuvântului. Puritatea mea nu putea fi întinată de nimic, cu
atât mai mult de acuarelele sale. Şi totuşi, am acceptat. Ceva m-a vrăjit, m-a
atras. Mi-a spus franc că vrea să mă picteze goală. Credea că pielea mea avea
un nedesluşit sens al virginităţii, că expunerea mea nudă pe pânzele sale ar fi
avut un impact asupra omenirii, îngropată în imbecilitate, în neştiinţă. Cred
că impactul a fost doar asupra minţii lui, pentru că n-a reuşit niciodată să
termine acel tablou. În cămăruţa aceea mizeră, cu mucegai pe la colţuri, plină
de culori şi vopsele, cu aşternuturi din brocart îngălbenit, mi-am oferit trupul artei si artistului. Mă întindeam
acolo şi-mi lăsam formele admirate de ochii lui verzi şi de pensulele acelea,
mânuite cu dibăcie de degetele sale lungi, stropite de acuarelă. Apoi, lăsa
deoparte paleta, venea lângă canapea şi mă privea în tăcere, ca şi cum i-ar fi
cerut muzei să rămână veşnic în acea poziţie. Mâinile îmi mângâiau uşor sânii,
coapsele, fesele, până când totul lua forma unei îmblânziri, descătuşată mai
apoi într-o împreunare sexuală nefirească. La început nu simţeam nimic, decât o
senzaţie de strivire a trupului, a feminităţii. Treptat, puritatea mea s-a
alterat, de ajunsesem să fiu eu cea care îi smulgea paleta şi pensula din mână,
pentru a-i cerşi carnea, buzele, misterul. În fiecare după-masă mă regăseam în
atelierul lui, trântită pe pat, aşteptând cu înfrigurare momentul împlinirii
artistice. Până într-o zi când am aşteptat în zadar. Nu s-a mai întors acolo. Stăteam
în mijlocul camerei, privind pierdută tabloul care ar fi trebuit să reflecteze
puritatea mea, goliciunea, feminitatea. Nu-mi pictase decât ochii. M-a anunţat madame Georgine, vecina de palier, că
tânărul artist plecase la Marsilia, cu o fetişcană slăbuţă, cu pistrui, noul
lui model. Îi lăsase ei în grijă motanul. Am rămas încremenită. Îmi vândusem pe
gratis umanitatea unui necunoscut. Era probabil să nu-l mai revăd niciodată,
însă prezenţa lui în viaţa mea m-a învăţat că lumea nu e construită după tipare
fixe unde primeşti totul de-a gata. Uneori trebuie să ceri, să cerşeşti, să
implori. Să te umileşti doar pentru a nu cădea în capcana depresiei. Dar ce nu
faci pentru a nu pierde iubirea aceea pe
care o crezi veşnică? O transformi în pervertire a sufletului, într-un sex
necontrolat, o devorare de sentimente confuze din care crezi că nu există o
altă cale de ieşire decât împlinirea. E o himeră, o iluzie cu care îţi hrăneşti
mintea şi corpul.
14.februarie.1952
Atunci când te destrami
treptat şi nu mai rămân din tine decât frânturi, nici măcar o a doua şansă nu
mai are puterea de a te reîntregi. Nimic nu mai dă sens existenţei, pentru că
acolo unde durerea a săpat o dată, groapa devine tot mai adâncă. Crezusem că
împotrivirea mea şi încăpăţânarea de a fi mereu fericită m-ar putea ajuta să
iau totul de la capăt, să dezvolt o nouă pasiune. Dimpotrivă, eliberarea de
care aveam nevoie întârzia să vină. Singurătatea îmi rodea instinctiv sufletul,
aşa cum o boală necruţătoare mi-ar fi perforat pântecele. Din păcate nu ştiam
atunci că şi sufletul şi pântecele aveau să îmi fie distruse mai târziu,
lăsându-mi o plagă imensă în conştiinţă. Eram pe vremea accea secretară într-un
birou notarial din centrul Parisului. Acolo l-am întâlnit pentru întâia oară pe
colonelul von Günter, sosit de numai câteva zile cu trupele lui. Războiul încă
nu începuse şi apele erau liniştite. M-a invitat, galant, de mai multe ori în
oraş, până când într-un târziu am cedat insistenţelor sale. Ieşirile la
restaurant s-au înmulţit şi s-au transformat în plimbări pe malul Senei şi în final
în întâlniri secrete în mica mea garsonieră. Nu puteam fi văzută în compania
unui bărbat neamţ, mai ales acum când scânteia războiului era pe cale să se
aprindă. Aş fi putut trece drept o trădătoare de ţară, deşi pasiunea şi iubirea
nu aveau deloc de-a face cu interesele politice. Colonelul încerca de fiecare
dată să mă facă să mă simt în largul meu, cu toate că simţeam o presiune
invizibilă din toate părţile. Îmi promisese că după ce toată această tulburare
va trece – pentru că era convins că războiul o să fie aplanat – mă va lua cu el
şi vom pleca în Germania pentru totdeauna. Aici oricum nu mă lega nimic.
Ajunsesem să visez, să-mi fac planuri, să cred că nimic nu va putea umbri
această fericire. Nu vedeam însă norii negri la orizont. Pentru mine era veşnic
soare. Mai mult decât norii însă, am văzut întunericul sumbru într-o seară când
colonelul s-a întors de la un dineu oferit de Ambasada Germaniei. Era beat şi
abia se putea ţine pe picioare. A intrat în cameră, şi, fără vreun cuvânt în
plus, m-a pălmuit cu brutalitate. M-a privit intens, cu ochii lui albaştri pal,
şi m-a acuzat de spionaj. Cum că aş fi o spioană nenorocită, ce transmite
informaţii armatei franceze. Că nu merit decât să fiu călcată în picioare, că
sunt o târâtură de ultimă speţă. N-am încercat să-i explic nimic, în starea în
care se afla oricum nu ar fi putut înţelege sau accepta ceva. Mi-am acoperit
doar faţa cu mâinile şi am îndurat tacit injuriile lui. Nu s-a oprit însă aici.
M-a trântit pe pat, mi-a sfâşiat rochia şi lenjeria şi m-a posedat diabolic,
până când am simţit cum sângele mi se prelinge pe pulpe şi pântecele mocneşte
de durere sub apăsarea greutăţii sale. Mi-a pus mâna pe gură, să nu strig, cu
toate că nu mai aveam demult forţa să mai scot niciun sunet. M-a lovit în neştire,
refuzând să conştientizeze că nu mai puteam riposta. Apoi s-a ridicat, m-a
scuipat cu silă şi a ieşit pe uşă. Pentru câteva minute am crezut că am murit.
Nu mă mai mişcam şi nu-mi mai simţeam inima bătând. Dar vedeam. Vedeam cerul
cum se lumina de ziuă... Nu l-am mai întâlnit niciodată. Era mai bine. Pentru
că atunci când te destrami treptat şi nu mai rămân din tine decât frânturi, nimic
nu mai are puterea de a te reîntregi. Nimic nu mai dă sens existenţei. Acolo
unde durerea a săpat o dată, groapa devine tot mai adâncă. Îţi roade instinctiv
sufletul, aşa cum o boală necruţătoare ţi-ar perfora pântecele.
1.mai.1957
Ce te doare mai mult?
Minciuna sau adevărul? Trădarea sau nepăsarea? Te doare ceea ce crezi că îţi
poate dăuna fericirii, iar frica de a nu te degrada în faţa celui cu care îţi
împarţi această fericire te face să acţionezi din impuls, pe moment, nemailuând
în calcul consecinţele. Pe mine mă doare sfârşitul. Finalul unei poveşti căreia
îi conturasem de dinainte traseul. Mă visasem prea mult adâncită în această
poveste, deşi nu aveam motive întemeiate de a crede că totul poate deveni
dintr-o simplă aventură o experienţă de viaţă. Oamenii nu sunt clădiţi aşa cum
îi creionăm noi cu mintea, jumătăţile de măsură nu sunt întotdeauna suficiente.
Eu, care nu mă vedeam niciodată o femeie meticuloasă, care să pună la punct
detalii, eram acum în postura de a descrie în amănunt sfera în care îmi duceam
existenţa. Încercam să fiu perfectă în toate, să-i demonstrez lui că
sentimentele mele nu sunt deloc de suprafaţă, ci că sunt reale, palpabile,
veşnice. Din păcate, el însă nu mă vedea la fel de perfectă. Jerome era un
bărbat pentru care orice femeie din Paris şi de oriunde şi-ar fi sacrificat
puritatea şi demnitatea. Mereu îmi aducea în discuţie relaţiile lui anterioare
şi mă compara cu tot felul de femei care trecuseră prin viaţa lui. Una era mai
frumoasă decât mine, alta mai supusă, alta reuşea să îl împlinească, dar, ca
într-o ierarhie, ultima era cu o treaptă mai jos decât cea anterioară. Înduram
de fiecare dată cuvintele lui, fără să-i reproşez nimic, de ajunsesem un fel de
cârpă pe care îşi ştergea picioarele atunci când avea chef. Şi totuşi, nu
puteam să plec. Ceva mă ţinea legată de el, ca un prizonier care nu se poate
elibera de cătuşe. Durerea se accentua cu fiecare zi şi, atunci când mă priveam
în oglindă, începeam să îi dau dreptate în tot ceea ce spunea. Mi se părea că
am riduri, că faţa nu-mi mai e la fel de netedă ca acum câţiva ani, că ochii au
cearcăne, că mâinile îmi tremură, că sunt slabă, infectă. Mă uram şi mă
minţeam. Mă minţeam că trăiesc cu adevărat, într-un basm, când de fapt murisem
cu mult timp în urmă. După câţiva ani de mariaj ratat, Jerome mi-a făcut vânt
pentru o nouă cucerire. Mi-a spus că e timpul să plec, pentru că oricum îşi
pierduse deja o parte preţioasă din viaţă alături de mine. „Eşti un rebut al
societăţii şi nu ştiu cum de nu urăşti ziua în care te-ai născut. N-ai să
reuşeşti să faci pe nimeni vreodată fericit şi nici măcar tu, în imperfecţiunea
ta, n-o să fii împlinită.” Sunt cuvintele pe care mi le-a spus, atunci când
mi-a deschis portiera maşinii şi m-a lăsat la marginea unei mahalale a
Parisului. N-a binevoit să mă ducă nici până acasă. Nu s-a mai interesat
niciodată de mine. L-am întâlnit peste câteva luni, întâmplător, la o serată de
binefacere. Era acelaşi Jerome arogant, pentru care m-aş fi degradat fără să
îmi dau seama şi căruia, la momentul respectiv, nu îi găseam niciun defect. Era
perfect, aşa cum eu eram imperfectă pentru el. M-a privit o clipă, suspicios,
de parcă îşi căuta prin amintiri locul şi era în care ne-am cunoscut. Pentru
prima dată, nu am simţit nimic. Şi m-am minţit, în sinea mea, că nu îl cunosc
pe acest bărbat. M-a durut sentimentul, dar l-am luat ca atare. Mă întrebam:
oare ce m-a durut mai mult? Minciuna sau adevărul? Trădarea sau nepăsarea? M-a
durut ceea ce credeam că îmi poate dăuna fericirii, iar frica de a nu mă
degrada în faţa celui cu care mi-am împărţit această fericire m-a făcut să
acţionez din impuls, pe moment, nemailuând în calcul consecinţele. M-a durut
sfârşitul. Dar l-am acceptat.
3 comentarii:
Viata!
Cine poate sti cat de intelept pot fi eu in comparatie cu intelepciunea vietii!
Ofera, ca mai apoi sa se furiseaza si sa fure franturi pretioase din viitorul imediat, inlantuind-ma in haosul tristetii si al regretului pentru clipele din trecutul imediat, dar peste toate...ah! cat de frumosa este viata!
excellent points and the details are more specific than elsewhere, thanks.
- Norman
hey your blog design is very nice, clean and fresh and with updated content, make people feel peace and I always like browsing your site.
- Murk
Trimiteți un comentariu